Jalostustoimikunta tiedottaa

21.8.2019 Tiedote poikkeusluvan hakemisesta pentueelle (jalostusohjesääntö)

Rodullemme astui uusi jalostusohjesääntö (JOS) voimaan vuoden 2019 alusta. Vain JOS:n minimivaatimukset täyttävät yhdistelmät, joista on tehty jalostustiedustelu, pääsevät pentuvälitykseen.

Haluamme muistuttaa kasvattajia siitä, että uusien sääntöjen puitteissa on kasvattajalla mahdollisuus hakea poikkeuslupaa JOS:n minimivaatimuksista jalostustoimikunnalta. Tämä koskee erityisesti niitä koiria, jotka on jo aiemmin lonkka- ja kyynärkuvattu, mutta virallinen selkälausunto puuttuu (selkäkuvauspakko tullut JOS:n vuoden 2019 alusta).

Poikkeuslupaa haetaan täyttämällä jalostustiedustelukaavake yhdistyksen www-sivuilla ja ruksataan kohta poikkeuslupahakemus. Kasvattajan tulee myös perustella, miksi poikkeuslupa tulisi myöntää.

Pentueet, joille on haettu poikkeuslupaa ennen astutusta ja jalostustoimikunta on poikkeusluvan myöntänyt, pääsevät pentuvälitykseen.

Mukavaa syksyn odotusta kaikille!

Jalostustoimikunta

Linkki jalostusohjesääntöön ->

8.8.2019 Jalostustoimikunta on päättänyt aloittaa tilannekatsaukset 27.7.2019 alkaen facebook-sivuillaan -> sekä yhdistyksen kotisivuilla ajankohtaista välilehden alla.

Julkaisemme viikoittain tuloksia näyttelyistä, kokeista ja kilpailuista sekä terveystuloksista. Tiedot saadaan jalostustietojärjestelmästä. Koiran omistaja voi myös itse ilmoittaa jalostustoimikunnalle esim. facebookin kautta koiransa tuloksista. Ulkomaiset tulokset tulee omistajan itse ilmoittaa. Huomioithan, että kaikki tulokset eivät siirry reaaliaikaisesti jalostustietojärjestelmään, joten tulosten julkaisussa voi tulla viivettä, jos omistaja ei niitä itse ilmoita. Jalostustoimikunta toivoo, että omistajat lisäisivät viestiketjuun myös kuvia koiristaan.

Ihanaa loppukesää kaikille bernhardinkoirille omistajineen – ja onnea eri harrastuslajien pariin toivottaa:
Bky:n jalostustoimikunta