Lomakkeet & terveys- ja luonnekyselyt

Jalostustiedustelu

Käytettäessä koiraa siitokseen, tulee siitä tehdä vähintään kaksi (2) kuukautta ennen astutusta rotujärjestön jalostustoimikunnalle jalostustiedustelu. Jalostustiedustelu on voimassa kuusi (6) kuukautta. Hyväksytystä yhdistelmästä kasvattaja voi halutessaan tehdä astutusilmoituksen pentuvälitystä varten.

Jalostustiedustelukaavake

Pentueraportti

Kasvattajan tulee toimittaa pentueraportti jalostustoimikunnalle viimeistään kolmen (3) kuukauden kuluttua pentueen syntymästä. Mikäli kasvattaja jättää ilmoittamatta pentueistaan määräajassa, poistetaan hänen yhteystietonsa yhdistyksen www-sivuilta vuoden ajaksi alkaen puuttuvien pentueraporttien 3 kk määräaikapäivästä alkaen. Mikäli kasvattaja ei ole koskaan toimittanut pentueraportteja, tulee kasvattajan toimittaa aiemmista pentueistaan pentueraportit. Kasvattajan seuraavaa pentuetta ei oteta pentuvälitykseen, jos edellisestä ei ole saatu ilmoitusta.

Pentueraporttikaavake

Ilmoitus terveyspankkiin

Bky:n omaan tietokantaan kerätään tietoja ja kuvia kaikista Suomessa syntyneistä ja Suomeen tuoduista rekisteröidyistä bernhardinkoirista.  Lisää tietoa löydät täältä ->

Ilmoitus terveyspankkiin

Luonne- ja käyttäytymiskysely

Luonne- ja käyttäytymiskyselyn avulla on tarkoitus kerätä tietoa tilastointia varten bernhardinkoirien luonne- ja käyttäytymisominaisuuksista. Kaikkia tietoja käsitellään luottamuksellisesti. Halutessasi voit vastata kyselyyn myös nimettömänä eikä koiran virallista nimeä tarvitse mainita.

Ensimmäiset tilastot luonnekyselyn pohjalta julkaistaan yhdistyksen lehdessä sekä www-sivuilla vuoden 2019 aikana.

Kaikista bernhardinkoirista kaivataan vastauksia, myös edesmenneistä!

Luonne- ja käyttäytymiskyselyyn ->

Kyselyn tuloksia käsitellään luottamuksellisesti, mikäli koiran omistaja ei anna lomakkeen täyttämisen yhteydessä lupaa koiran tietojen julkaisuun bernhardinkoirien tietokannassa. Omistajan tietoja käsitellään aina luottamuksellisesti, eikä niitä julkaista missään tilanteessa ilman omistajan lupaa.

Terveyskysely

Bky:n jalostustoimikunta kerää aktiivisesti tietoa bernhardinkoirien terveystilanteesta. Terveyskysely antaa arvokasta tietoa rodun nykytilanteesta jalostuksen tueksi.

Terveyskysely toivotaan täytettävän kaikista bernhardinkoirista, myös edesmenneistä. Suosituksena on, että kysely täytetään vähintäänkin koiran ollessa 2-, 5-, ja 8-vuotias, toki voi täyttää halutessaan useamminkin esim. terveystilanteen muuttuessa. Myös täysin terveistä koirista kaivataan vastauksia.

Kyselyn tuloksia käsitellään luottamuksellisellisesti, mikäli koiran omistaja ei anna lomakkeen täyttämisen yhteydessä lupaa koiran tietojen julkaisuun. Omistajan tietoja käsitellään aina luottamuksellisesti, eikä niitä julkaista missään tilanteessa.

Terveyskyselyyn ->

Kuolinsyyn ilmoittaminen

Bky:n jalostustoimikunta kerää aktiivisesti tietoa bernhardinkoirien kuolinsyistä. Tämä tieto on erityisen tärkeää, jotta voimme kartoittaa bernhardinkoirien elinikää ja sairauksia joihin koirat menehtyvät. Kuolinsyyilmoituksia käsitellään luottamuksellisesti, eikä niissä annettuja tietoja luovuteta ulkopuolisille.

Kuolinsyyskaavake